1876. április 30-án adták át ünnepélyes keretek között Budapest második állandó hídját, a Gyulai Pál javaslatára a Szent-Margitnak elnevezett hidat.
Most, hogy a híd teljesen kész, és azon czélnak, mely főczélul lebegett a törvényhozás előtt: a közforgalom biztosításának, könnyebbítésének – teljesen megfelelhet: ezennel ő felsége nevében ezen Szent-Margit-hidat megnyitottnak és a közforgalomnak átadottnak nyilvánítom” jelentette be ünnepélyesen Péchy Tamás közlekedési miniszter 1876. április 30-án, déli 12 órakor. A miniszter szavait követően az ünneplő tömeg átsétált a hídon Budára és a mára már elpusztult hídvámszedő házakon túl szétszéledt.
Napjainkban csak a Szabadság híd pesti hídfőjénél láthatók hídvámszedő házak. Az átkelés megkezdésekor a díj ellenében kapott hídbárcát a túloldalon kellett leadni. A hídvám nem számított a közkedvelt intézménynek. 1874-ben, két évvel a Szent-Margit-híd átadását megelőzően a polgárok a város vezetőihez egy petíciót juttattak el:
„Miután a testvérfővárosok immár ténylegesen egyesítettek és a hídvám az ’egy és ugyanazon város’ közepette egy ép oly képtelen, mint igaztalan és közkárú, s így a főváros méltóságával, sőt becsületével épen meg nem egyezhető intézmény: felkérjük a tekintetes fővárosi képviselőséget illetőleg bizottságot sürgősen és alázatosan, hogy — a külföld és osztrákhon példája szerint — egy czélszerű módról intézkedni kegyeskedjék, mely szerint ’e gyűlölt vám’ megszüntethessék, jelesen a személyforgalom a lánczhídon (az egyesített Buda és Pest közti e főutczán) ’azonnal’ s minden áron felszabadíttathassék.”
A polgári kezdeményezés eredménytelen maradt, a hídvámokat 1918. november 30-án szűnt meg Budapesten a hídvám fizetés.
1877-ben jegyzi Arany János kapcsos könyvébe az Öszikék ciklust. Rendőrségi jelentések szerint ebben az időszakban valóságos „öngyilkossági járvány” dúlt a fővárosban.
„A Duna hullámaiból mostanában nagyon sok holttestet fognak ki. Jelenleg csak a pilisi alsó járás szolgabírája három ilyen esetről tesz jelentést. A Csepel-szigeti Tököl községnél a Dunából kifogott holttest egy 20-25 év közötti izraelitáé volt, kinek zsebében egy margitszigeti hídjegy találtatott, amelyből következtethető, hogy az öngyilkos a Margithídról ugrott a Dunába. A fent említett másik két holttest Csepel község határában húzatott ki a vízből, éspedig az egyik május 22-én, ez egy katona volt, keresztneve valószínűleg Elek volt, mert zsebében egy levelet találtak, mely így szól: „Kedves Palim! Arra kérlek, hogy mindjárt ebéd után, még 4 óra előtt jőj be hozzám a kaszárnyába, de biztosan. Budapest, april 10. 1877. Szerető barátod: Elek” Ezt a levelet barátjának nem küldhette el, és emiatt lett öngyilkossá, mert Pali barátja nem segítette ki bajából. Mintegy 20-25 éves lehetett.” (A Hon 1877. július 22.)
Arany a hírlapok tudósításaiból tudomást szerzett a halálba keseredett szerencsétlenek mélybeugrásairól. Hídavatás című balladájában e kettétört lelkeknek állít emléket.
HÍD-AVATÁS
Szólt a fiú: "Kettő, vagy semmi!"
És kártya perdül, kártya mén; |
Bedobta... késő visszavenni:
Ez az utolsó tétemény: |
"Egy fiatal élet-remény." |
A kártya nem "fest", - a fiúnak
Vérgyöngy izzad ki homlokán. |
Tét elveszett!... ő vándorútnak
- Most már remény nélkül, magán - |
Indúl a késő éjszakán. |
Előtte a folyam, az új hid,
Még rajta zászlók lengenek: |
Ma szentelé föl a komoly hit,
S vidám zenével körmenet: |
Nyeré "Szűz-Szent-Margit" nevet. |
Halad középig, hova záros
Kapcsát ereszték mesteri; |
Éjfélt is a négy parti város
Tornyában sorra elveri; - |
Lenn, csillagok száz-ezeri. |
S amint az óra, csengve, bongva,
Ki véknyan üt, ki vastagon, |
S ő néz a visszás csillagokba:
Kél egy-egy árnyék a habon: |
Ősz, gyermek, ifju, hajadon. |
Elébb csak a fej nő ki állig,
S körülforog kiváncsian; |
Majd az egész termet kiválik
S ujjonganak mindannyian: |
"Uj hid! avatni mind! vigan." |
"Jerünk!... ki kezdje? a galamb-pár!"
Fehérben ifju és leány |
Ölelkezik s a hídon van már:
"Egymásé a halál után!" |
S buknak, - mint egykor igazán. |
Taps várja. - "Most a millióson
Van a sor: bátran, öregem!" - |
"Ha megszökött minden adósom:
Igy szökni tisztesebb nekem!" |
S elsímul a víz tükre lenn. |
Hivatlanul is jönnek aztán
A harmadik, a negyedik: |
"Én a quaternót elszalasztám!"
"Én a becsűletet, - pedig |
Viseltem négy évtizedig." |
S kört körre hány a barna hullám,
Amint letűnnek, itt vagy ott. |
Jön egy fiú: "Én most tanúlám
Az elsőt; pénzem elfogyott: |
Nem adtak: ugrom hát nagyot!" |
Egy tisztes agg, fehér szakállal,
Lassan a hídra vánszorog: |
"Hordozta ez, míg birta vállal,
A létet: mégis nyomorog! - |
Fogadd be, nyílt örvény-torok! |
Unalmas arc, félig kifestve -
Egy úri nő lomhán kikel: |
"Ah, kínos élet: reggel, estve
Öltözni és vetkezni kell!" |
Ezt is hullámok nyelik el. |
Nagy zajjal egy dúlt férfi váza
Csörtet fel és vigyorgva mond: |
"Enyém a hadvezéri pálca,
Mely megveré Napleont!" |
A többi sugdos: "a bolond!..." |
Szurtos fiú ennek nyakába
Hátul röhögve ott terem |
S ketten repűlnek a Dunába:
"Lábszijjra várt a mesterem: |
No, várjon, míg megkérlelem!" |
"Én dús vagyok" kiált egy másik
S élvezni többé nem tudom! -" |
"Én hű valék a kézfogásig
S elvette Alfréd a hugom'!" |
Eltűnnek mind, a járt uton. |
"Párbajban ezt én így fogadtam:
Menj hát elül, sötét golyó!" - |
"Én a szemérmet félrehagytam,
És íme, az lőn bosszuló: |
Most vőlegényem a folyó. -" |
Igy, s már nem egyenkint, - seregben,
Cikázva, némán ugranak, |
Mint röpke hal a tengerekben;
Vagy mint csoportos madarak |
Föl-fölreppenve, szállanak. |
Órjás szemekben hull e zápor,
Lenn táncol órjás buborék; |
Félkörben az öngyilkos tábor
Zúg fel s le, mint malomkerék; |
A Duna győzi s adja még. |
Néz a fiú... nem látja többé,
Elméje bódult, szeme vak; |
De, amint sűrübbé, sűrübbé
Nő a veszélyes forgatag: |
Megérzi sodrát, hogy ragad. |
S nincs ellenállás e viharnak, -
Széttörni e varázsgyürüt |
Nincsen hatalma földi karnak. -
Mire az óra egyet üt: |
Üres a híd, - csend mindenütt. |
(1877 aug. 22)
Kármentő András: Margithíd ködben
Beliczay Gyula pontosa tizenhét évvel a Szent-Margit-híd ünnepélyes avatása után hunyt el, 1893, április 30-án. 1858-tól 1871-ig Bécsben dolgozott, mint vasúti mérnök. Utolsó bécsi éveiben mérnöki feladatai mellett a Bécsi Konzervatórium tanára. 1872-től a Magyar Királyi Államvasutak építészeti főmérnöke, nyugdíjazásáig. 1888-tól a Zeneakadémia zeneszerzés-tanára.
Muzsikának Beliczay Gyula Op 36 jelzésű D mollban írt Szerenádját ajánlom.