•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Szabó Kata, a webshopod fotósa

Szólj be nekünk! - Szeretjük, ha ügyfeleink beleszólnak, elmondják az elképzeléseiket, instruálnak minket, mit hogyan szeretnének. 


(Forrás: termekfoto.eu)

Szabó Katalin Judit vagyok, két kicsi Duracell-nyuszi boldog anyukája. Férjemmel termékfotózással, és 360 fokos, avagy 3D termékfotózással is foglalkozunk. Webshopokra, Google shopping használókra specializálódtunk, és elsősorban fehér hátteres termékfotókat készítünk, de kaptunk már megbízást kreatív hátteres fotózásra is. 

(Forrás: termekfoto.eu)

Ma már rengeteg ember, anyuka fotózik, jó esetben még képesítésük is van hozzá. Miért pont ezt a hivatást választottad?

A termékfotózás egy mellékterméke volt egy korábbi vállalkozásunknak, és végül kinőtte magát, teljesértékű vállalkozássá vált 2019-ben a COVID idején. A történetünk még 2017-ben kezdődött, amikor nyitottunk egy ékszer webshopot. Hónapokig tépelődtünk, hogy a megrendelések miért nem szárnyalnak úgy, ahogyan mi azt elképzeltük, miközben az ékszerek tagadhatatlanul gyönyörűek voltak. Rájöttünk, és nagy nehezen el is fogadtuk, hogy a termékfotóink bizony nem ütik meg a vásárlók által elvárt mércét. Rájöttünk, hogy a telefonos fotózás bizony nem az a szint, amit mi képviselni szeretnénk. Ekkor kezdtük el megtanulni tanfolyamok, oktatóvideók segítségével a fotózás és az utómunka (retus) csínját-bínját, és megvásárolni hozzá a profi eszközöket.

(Forrás: termekfoto.eu)
2019-ben COVID első hullámának idején felértékelődött a webshopok és a minőségi termékfotók szerepe, hiszen olyanok is az online vásárlások felé fordultak, akik korábban szinte kizárólag személyesen vásároltak meg mindent. Ez hívta életre a kizárólag termékfotózással foglalkozó vállalkozásunkat, és emiatt is keresnek meg minket egyre többen. A portré, családi, rendezvény és egyéb fotózásokat pedig nagyon szívesen más csodálatos fotósokra hagyjuk, hiszen mi a termékfotózásban érezzük igazán profinak magunkat.  

(Forrás: termekfoto.eu)
Úgy látom sikeresen elcsíptél egy szeletet még a tortából. Egyre több weboldal készül. Van igény a minőségi termékfotókra is? 

Igen, szerencsére van igény a minőségi termékfotózásra. A webshop tulajdonosok nagy része rájött már arra, hogy az igazán jó termékfotók növelik a konverziót, a vásárlási hajlandóságot, és nem is feltétlenül méregdrágák. Tudják, hogy alig néhány másodperc áll rendelkezésükre ahhoz, hogy meggyőzzék a vásárlót arról, hogy ne a konkurenciánál vásároljanak, és ehhez a tökéletes termékfotók elengedhetetlenek. Rájöttek arra is, hogy a termékfotókra befektetésként kell tekinteniük, amely nagyon hamar megtérül.

Persze találkoztunk számtalan esetben azzal is, hogy nem hajlandóak erre költeni, és inkább a legolcsóbb megoldásként saját maguk által telefonnal fotózott képeket tesznek a webshopba – hozzáteszem, mi is így kezdtük 2017-ben a webshopot.  Van, aki a webshopjában lévő halványszürke hátteres fotóit is fehér hátteres fotónak tekinti, vannak olyan webshopok, ahol a termékfotókon úgy érték el, hogy fehér legyen a háttér, hogy annyira erős megvilágítást használtak, hogy szinte kiégeti a termék az ember retináját.

De szerencsére egyre többen jönnek rá arra, hogy ez ma már nem elég a vásárlóknak. 

(Forrás: termekfoto.eu)
Említetted, hogy egy saját webshop gyatra forgalmából jött a fotózás ötlete. Mesélnél erről?

Persze, szívesen. Ahogy említettem mi is mobiltelefonnal kezdtük az ékszereink fényképezését. Viszont idővel rájöttünk hogy a képek, amiket készítünk bármennyire is tetszenek nekünk (hiszen mi csináltuk) egyszerűen szólva kritikán aluliak voltak. Sem a színek, sem a fények, sem a csillogás, semmi nem olyan volt a képeken, mint a valódi ékszereken. Ekkor kezdtük el megtanulni és ezáltal megérteni a termékfotózás és a retusálás mikéntjét, hogy hogyan emeljük ki egy-egy termék előnyeit, hogyan világítsuk meg megfelelően, milyen eszközöket használjunk, stb. A termékfotózás egy ugyanolyan szakma, mint a többi is, amit meg kell tanulni, és igenis sok százezer, de akár millió Ft-ot kell áldozni a megfelelő eszközök beszerzésére, ha valaki jól akarja csinálni. A mi gépparkunk és eszközeink értéke is meghaladja mára már az 5 millió forintot, és egy fillért sem bántunk meg, hogy belefektettük. Mert a termékfotózás bizony nem abból áll, hogy leteszem a terméket egy fehér lapra egy lámpa elé, és elkattintom a gépet, ahogyan ezt sokan elképzelik. Nagyon sokan azt sem értik, hogy miért nem készítünk nekik 500Ft-ért termékfotót, amikor szerintük csak el kell kattintani a gépet. Erre szoktuk azt mondani, hogy igen ám, de nem mindegy, hogy hogyan kattintjuk el. Mi történik előtte és utána. 

 (Forrás: termekfoto.eu)

Fellendült azóta a forgalma vagy most már csak a fotózással foglalkoztok?

A webshopunk jól működik, köszönjük! A termékfotózásra szánt idő, energia és pénz megtérült szerencsére. Most jelenleg a „saját lábán fut”, mert a termékfotózás annyira keresett lett, hogy a webshopra csak kevés időnk marad. El is gondolkodtunk azon, hogy eladjuk, de még nem szántuk rá magunkat a férjemmel, hiszen a lánykáink mellett ez volt az első közös szerelmünk.  

(Forrás: termekfoto.eu)
Hogyan működik a valóságban egy ilyen fotózás? Kitelepültök, vagy saját stúdióban keresnek fel az ügyfelek?

A saját stúdiónk Veresegyházon van, az ügyfeleink vagy személyesen, vagy futárral, akár MPL-el küldik ide a termékeket fotózásra. Olyan is volt már, hogy Budapest és környéki megbízások esetén mi mentünk el a fotóznivaló termékekért, és mi is szállítottuk vissza. Mindez megbeszélés kérdése. Teljesen rugalmasak vagyunk ebben is.

-Első körben mindig csinálunk egy ingyenes próbafotózást néhány termékről. A próbafotózást a COVID miatt, hogy tartsuk a távolságot a legtöbb esetben online követik végig a megbízóink ZOOM alkalmazáson keresztül. Ezzel amellett, hogy az egészségüket is védjük, pénzt és időt is spórolunk ügyfeleinknek, mert nem kell hozzánk elutazniuk.

-Szólj be nekünk! - Szeretjük, ha ügyfeleink beleszólnak, elmondják az elképzeléseiket, instruálnak minket, mit hogyan szeretnének. De persze nagyon sokan teljesen szabadkezet is adnak nekünk, mert a referenciáinkat látva teljesen megbíznak bennünk. A próbafotózás után elkészítjük az utómunkát, és online elküldjük jóváhagyásra a képeket. Ez alapján el tudják dönteni, hogy velünk szeretnének-e dolgozni vagy sem. Szerencsére még senki nem mondta a próbafotózás után, hogy nem minket választ. 

-Közösen kitaláljuk, hogy melyik fotóscsomagunkat érdemes az igényeikhez választani, illetve mely opciók fontosak belőle az ügyfélnek. Teljesen rugalmasan kezeljük, és engedjük, hogy a csomagokból kiválogassák a nekik megfelelő opciókat és ezáltal új csomagokat hozzanak maguknak létre.

(Forrás: termekfoto.eu)
Fontos szempont, hogy milyen legyen a háttér (fehér, színes, átlátszó, kreatív), hány darab képet kér termékenként, milyen mértékű utómunka szükséges, milyen méretekben kéri a termékfotókat (akár 5-féle méretben is kérheti, ha szeretné), közösségi médiára optimalizált képekre is szüksége van-e (ebben az esetben úgy is megkapja a képeket, hogy azokat azonnal, változtatás nélkül fel tudja használni pl Facebook posztokhoz), kér-e saját vízjelet, logót a termékfotókra, stb.

-Ezután elkezdődik a többi termék fotózása, amiről folyamatosan informáljuk ügyfeleinket. Hol tartunk éppen, milyen új dolgokat találtunk ki, mikorra lesz készen az utómunka, stb.

-A végén termékfotók átadása szintén online történik a kért formátumokban és méretekben. Majd örömtáncot járunk az ügyféllel együtt a csodás termékfotók okán, és visszajuttatjuk a termékeket a korábban megbeszélt módon. 

Kitelepülést ritkán vállalunk, mert az eszközeink túl értékesek ahhoz, hogy egy 50 db-os fotózás miatt szállítgassuk oda-vissza. Ahhoz nagy mennyiségű termék fotózása szükséges. Nemrégen 4000 db termék fotózásával kerestek meg minket, ahol vállaltuk is a kitelepülést 1 teljes hónapra. 


(Forrás: termekfoto.eu)

És a kislányok, hogy viselik? 

A lányok igazi hősök!  Imádják az ovit és a bölcsit szerencsére, így nem esik nehezünkre a munkára koncentrálni, mikor elköszönünk tőlük reggelente. Aztán egész nap hajtunk, hogy mikor hazahozzuk őket már csak velük foglalkozhassunk. Persze nem egyszer előfordult már, hogy este az altatás után bizony még éjfélig, vagy még tovább fotóztunk, vagy utómunkáztunk, hisz a határidőket mindig tartjuk ha törik, ha szakad. A stúdiónk szerencsére a házban van, ahol élünk, így ez könnyen megoldható. Bár néha azt kívánom ne itt lenne helyben, mert akkor lehet, hogy inkább esténként könyvet olvasnék a kádban lazítva gyertyafény mellett a fotózás helyett… Áh, az én maximalizmusommal ez eléggé elképzelhetetlen.  

Szabó Kata
+36 70 321 1776

info@termekfoto.eu

www.termekfoto.eu