•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

A vidék házhoz jön - beszélgetés Répássy Zsuzsival

Szeretik a szolgáltatást és értékelik, amit kapnak. Ez szerintem siker. 

Zöldséges airb’n’b? Vicces elnevezés. Mit is takar pontosan?

Ez igazából a munkanevünk, de talán ez magyarázza a leginkább el, a koncepciót: mi egy olyan piactér vagyunk, aki biztosítja a termelőknek, hogy feltöltsék mikorra mijük érik be vagy készül el (mint a szállásadók), a vásárlók pedig az aktuális kínálatból rendelhetnek online, sőt: a fizetés is online zajlik. Amiben mi ezt a folyamatot még támogatni tudjuk, az az előszelektálás (ellenőrizzük a termelőket) és egy jelentős energiát igénylő szervezési folyamat. Mert nyilván nem érdemes egyesével szállítani a rendeléseket a termelőknek a vásárlókhoz. Ezért mi ún. pop-up vásárokat szervezünk: egy adott napon egy termelő több árut hoz fel több átadópontra és ekkor találkoznak személyesen a gazdák és a vásárlók. Közöttük zajlik a kereskedés, mi pedig rengeteg háttérmunkával a termelők értékesítését támogatjuk, úgy hogy átvesszük tőlük az értékesítéssel járó időigényes feladatokat, biztos megrendeléseket hozunk. Segítjük és támogatjuk, hogy a termelők és a vásárlók találkozása minél gyakoribb és szó szerint gyümölcsözőbb lehessen. 

Honnan jött az ötlet?

Amikor gyerekeink születtek, magunknak kerestünk finomságokat a volt főnökömmel, barátnőmmel (a másik Zsuzsival). A boltokban leginkább külföldről hozott zöldségek és gyümölcsök elérhetőek, holott annyi minden érik a szomszéd kertekben is. Persze el lehet menni a piacra, de sajnos jellemzően ott is a nagybaniról származó árut terítik a nénik. Sokan elvesztették már a bizalmukat a piacokkal szemben emiatt (lásd a tavaszi görög eprek lajosmizsei dobozba átcsomagolása) A barátainkkal, ismerőseinkkel beszélgetve rájöttünk, hogy nem vagyunk egyedül ezzel a problémával, és azt láttuk, hogy az embereknek van egy alapvető igénye, hogy egészséges élelmiszert egyenek. De itt jönnek a kérdések, hogy honnan szerezzem be, és vajon tényleg helyi-e? Termelőket kerestünk. Eleinte magunknak, majd egyre több barátnak és ismerősnek “rendeltünk” tőlük finomságokat (hiszen ők sem autóznak fel kettőnk rendeléséért a fővárosba és mi sem hozzájuk). Ebből a “civil akcióból” nőtte ki magát egy online platform, piactér ötlete, amit rá két évre kockázati tőkéből kezdtünk el építeni. Ez tavaly, 2018 tavaszán történt. Azóta épül, folyamatosan finomítunk, alakítunk a felmerülő termelői és vásárlói igényekhez. Mi lettünk a 'vidéki rokon', aki megmondja, mikor mi érik és kitől érdemes venni. 

https://www.ittaszezon.com/miert-csinaljuk

Hogy képzeljük el a folyamatát?

Felmész a honlapunkra (www.ittaszezon.com), ahol mindig látható, hogy épp milyen “vásár” érhető el (pl barack), arra kattintva egy webshopszerűségben találod magad, kiválasztod mit szeretnél és abból mennyit, majd bejelölöd, hogy melyik átadóponton veszed át. Mindegyik átadópontnál jelezzük az idősávot is, általában 30-40 percig lehet érkezni egy helyre. Fizetni előre kell, de a pénz a barionnál marad és csak az átadás után megy tovább a termelőhöz. Így gyorsabb az átadás.

A termelők pedig a vásár napján leszedik a frissességeket, vagy kiporciózzák a termelői készárukat, felhozzák és roadshow-szerűen végigmennek az átadópontokon, ahol a megrendelőnek egy -a visszaigazolásban kapott- QR kód leolvasása után odaadják rendelését. A QR kód indítja be a pénz átküldését és az automatizált számlázást, -ami szintén online érkezik a vásárlókhoz- egy pár napos türelmi idő után (ezalatt kezeljük az esetleges eltéréseket, kifogásokat).

Amiben erősek vagyunk, az a minőség. A vásárlás után minden megrendelő kap egy értékelőlevelet, ahol a teremlőt és az áruját is értékelheti. A csillagok és vélemények innentől láthatóak a honlapunkon, így nincsen zsákbamacska. …és tényleg csak olyan termelők csatlakoznak, akik vállalják, amit hoznak.

Nem túl bonyolult ez a rendszer egy egyszerű termelőnek?

Van olyan termelő, akinek ez bonyolult és emiatt nem mer csatlakozni. Mi azt látjuk, hogy van az a réteg, aki örül az új lehetőségnek, keresi, hogy találkozzon olyan vásárlókkal, akik értékelik a munkáját. Még ha meg is ijednek a teljesen online rendszertől, velük el lehet kezdeni dolgozni (általában előkerül egy IT-s barát vagy unkaöccs pl). Aki viszont kipróbálja, mindenki marad és ismétlést kér :)

Szeretik?

A vásárlóink úgy érezzük szeretik a rendszert. Sok köszönő mailt, üzenetet kapunk, ezt mindig fantasztikus érzés olvasni. A sok-sok ajánlás azt sejteti, hogy szeretik és hiánypótlónak érzik ők is.
Igyekszünk egyszerűen és követhetően bemutatni, hogy mikor mi van. Igyekszünk sokat mesélni a termelőkről, hogy ismerjék meg azt a fantasztikus, kemény - és időnként az időjárás miatt kárba vesző- munkát, amitől az étel még értékesebb. Mi is szeretjük a vásárlóinkat, irtó jó találkozni velük az átadásokon és együtt örülni a hersenő nyári almának, a hihetetlen málnaszínnek vagy az igazi sajtíznek.
A termelők is szeretik, hiszen tervezhető és biztos “piac” vagyunk nekik, ráadásul a rövid láncnak köszönhetően méltányosabb árhoz juthatnak, nem pedig megalázóan alacsony összegért adnak túl a nagybanin a termékeiken.

Hogyan választjátok ki a termelőket?

Leginkább ajánlanak nekünk, vagy ők jelentkeznek. Eleinte a google-ben kerestük őket :), vagy kisebb piacokon vadásztuk le a kedvenceinket .. de most már szinte csak ajánlás útján találunk egymásra. Nagyon számít az, amit az első találkozón rögtön érzünk: a korrektség, a hozzáállás. Itt a vásárlók maradnak, nem lehet túladni az árun. Aki ilyen, azzal nem fogunk (és nem is szeretnénk) együtt dolgozni.
Valamint szempont még, hogy minél kevesebb vegyszert használjon. A kíméletes gazdálkodás már alap a termelőinknél. Jópáran öko szintű, vegyszermentes termelést folytatnak. Törekszünk a műanyagmentes csomagolásra is, ebben is fontos, hogy partner legyen a gazda.
Részletesebben picit: https://www.ittaszezon.com/minoseg-elveink

Sikere van? Szeretik az emberek?

Szeretik a szolgáltatást és értékelik, amit kapnak. Ez szerintem siker. 
Megbecsülik, értékelik a valódi ízeket, zamatokat. Az értékeléseken látszik, hogy a kisléptékű, termelői finomságok magas minőséget képviselnek
Az is siker, amikor értékelik a termelők munkáját és a mi szervezésünket - még akkor is, ha egy szállítmány lerobban az autópályán és két órát kell várni rá. Szerencsére ez csak egyszer fordult elő. Nagyon féltünk, hogy mit kapunk a megjelenő vásárlóktól. Mi is meglepődtünk, hogy a panaszáradat helyett megoldásokat, ötleteket kaptunk, fantasztikusan támogató beszélgetésekben volt részünk. Naná, hogy mi is szeretjük :) 

Alapítók: 

Hámori Zsuzsa - https://www.linkedin.com/in/zsuzsahamori/

Répássy Zsuzsanna - https://www.linkedin.com/in/zsuzsannarepassy/

https://www.facebook.com/ittaszezon/

https://www.ittaszezon.com/