•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Intelligens országimázs-építés Bencze Mariannal

Fontos számomra, hogy erősíthessem a külföldön élőkben azt az érzést, hogy mindenhol otthon lehetnek a világban: a kultúra és az anyanyelv a helyi programoknak és az internetes megoldásoknak köszönhetően ma már tényleg csak egy karnyújtásnyira van. 

KultPult elnevezésű „cégetek” határon túli (Bécs) magyar közösség számára szervez kulturális eseményeket. Miért pont Bécs? És miért nem cukrászda? Mesélnél arról, hogy indult ez a vállalkozás? 

Előbb volt meg Bécs, és csak utána jött a kulturális programszervezés. 2011-ben költöztünk ki akkor még három fős családként, azóta négyen vagyunk. Az új lakóhely új kihívásokat is jelentett emberileg és szakmailag is számomra. Újságíró - kommunikációs szakemberként és magyartanárként diplomáztam Szegeden, utána Budapesten előbb a reklám-, utána a könyvszakmában dolgoztam, majd anyuka lettem. Ekkor váltottunk országot. A KultPult ekkor még csak dédelgetett álom volt, és pár évig még kisebb projekteken dolgoztam, több évig tervezgettem, milyen lesz, ha kulturális programokat szervezhetek Bécsben, és találkozhatok olyanokkal, akiket hasonló programok és művészek érdekelnek, mint engem.  

Az évek során - már 5 éve, hogy Gryllus Vilmos meghívásával megszerveztem az első KultPult gyerekkoncertet Bécsben - kialakult egy bázis, amelyre mindig lehet számítani: hálás vagyok a közönségnek, hogy életben tartja ezt az évekkel ezelőtti álmomat. Valószínűleg mindannyiunk életminőségéhez nagyban hozzájárul, hogy ezeknek a családi méretű, de maradandó élményt nyújtó programoknak köszönhetően folyamatos kapcsolatban tudunk maradni a magyar irodalommal, színházi alkotókkal, az anyanyelvvel és testközelből figyelemmel kísérhetjük a jelenlegi trendeket és híreket otthonról.
Hogy miért nem cukrászda? Az Az vagy, amit fogyasztasz - Du bist was du konsumierst szlogent elsősorban a minőségi kultúrprogram-kínálatra értettem, amikor kitaláltam, de persze törekszem arra is, hogy az egészséges-tudatos táplálkozás fontosságát is hirdessem a lehető legtöbb fórumon. A gasztrovonal egyébként szerves része a KultPult életének, mégha nem is alapítottunk éttermet: vissza-visszatérő helyszínünk egy-egy cukrászda, illetve az utóbbi időben egy bisztró - a csendes-ülős programjainknak kifejezetten jót tesz Bécsben a magyar vendégszeretet. 

A képen a következők lehetnek: 1 személy, állás

Mennyire piacképesek a magyar művészek?

Elsősorban magyar közönségnek kínáljuk a programjainkat. Volt már, hogy elláttuk német felirattal az egyik felolvasószínházi darabunkat, hogy az is értse, aki nem tud magyarul; és voltak magyarul nem értő vendégeink gyerekkoncerteken is - nagyon jól érezték magukat velünk, de persze más motivációval látogatták az eseményt, mint a magyar anyanyelvű közönség. 

A képen a következők lehetnek: 5 ember, gitár

A magyar művészek a határon túli magyarok számára sokszor tényleg olyan fontosak, mint egy falat kenyér. Van, aki jobban integrálódott Bécsben, van, aki kevésbé; van, aki minden programra eljön, van, aki csak néhányra, és olyan is van, aki még soha nem volt KultPult-programon: de a visszajelzések abban az esetben is azt mutatják, örülnek a tudatnak, hogy nem csak Magyarországon van lehetőségük arra, hogy kis létszámú kulturális közösségi eseményt látogassanak. Azoknak a magyar művészeknek a produkcióiból, akik osztrák, illetve nem magyar esemény szervezőinek a meghívására jutnak el Bécsbe és itt dolgozó művészekkel alkotnak, mindenképpen azt a tanulságot lehet levonni, hogy a magyar művészek iránt igenis van kereslet ebben az országban. Az elmúlt években több magyar zenei-színházi produkcióban is részt vehettem, amelyek itteni fesztiválok, intézmények meghívására léptek fel Bécsben: a fellépés mindegyik esetben nagy siker volt. 

Mutatkozik-e eltérés a hazai és a külföldi elismertség között? Kaptok itthonról támogatást a munkátokhoz, akár az állam illetékes szerveitől, akár egyéb szakmai szervezetektől?

A KultPult független kulturális programszervező egyéni vállalkozás: van egy csapatom, kreatív és rugalmas alvállalkozók, akik rendszeresen segítik a munkámat: itt élő technikusok, videósok, fotósok ők, akik miatt a KultPult élmény kompakt és minőségi lehet. Nagyon meghatárózóak a helyszíneink is, ahol eddig KultPult estet szerveztünk: mindegyiknek van valamilyen magyar vonatkozása.  Nem pályázunk Magyarországra támogatásért, hanem megpróbáljuk piaci alapon működtetni ezt a határon túli kulturális és közösségépítő tevékenységet.

Hogyan telik a mindennapjaitok? Egyéb projektjeitek is futnak.

A KultPult a kulturális egyéni vállalkozásom, amely az első és legfontosabb mérföldkő a külföldi szakmai utam során, de természetesen a helyi integrációs folyamatomat nem ezzel tudom felgyorsítani: az elmúlt években igyekszem egyre több olyan projekteket is kísérni, amelyik az itteni piac szereplőihez köthető és ahol németül, illetve angolul is dolgozhatok.

A képen a következők lehetnek: 5 ember, , mosolygó emberek, gitár és belső tér

Nálatok az employer branding és business delevopment mit takar pontosan?

Az elmúlt években olyan cégek tevékenységét kísérhettem vállalkozóként, akik számára egyre fontosabbá váltak a saját munkatársaik. Ez a napjainkban egyre erősödő trend és szemlélet, hogy a munkaerőhiány okozta helyzetben egyre nagyobb a harc a tehetséges es tettre kész munkavállalókért, egyértelműen kedvez annak az attitűdnek és tevékenyégi körnek, amiről én már az egyetemen is tanulhattam: a belső és külső kommunikáció fontosságának, a jól szervezettségnek, az előre gondolkodásnak és a stratégiai gondolkodásnak. Manapság egyáltalán nem mindegy, hogyan kommunikál egy cég a meglévő munkatársaival, illetve azokkal a jelöltekkel, akik álláskeresésük közben rájuk találnak; nem mindegy, milyen munkakörnyezetet biztosít a vállalat, nem mindegy, miként motiválja alkalmazottait, hogyan biztosít számukra előrelépési és fejlődési lehetőséget: ahogy egyre több és több cikket és tanulmányt olvastam ezeknek a projekteknek a kivitelezése során,  egyre világosabb lett, hogy az Employer Branding területe olyan lehetőségeket kínál számomra külföldön is, ahol kamatoztathatom a közösségépítő szándékomat és a kommunikációs területen megszerzett tudásomat - a social mediától kezdve az image-építésen keresztül a rendezvényszervezésig -, és amelynek köszönhetően egyúttal a saját integrációm is megtörténhet külföldön. A Business Development tevékenységgel olyan itteni vállalkozókat segítek az útjukon, akik ügyfeleket szeretnének szerezni, vagy csak a kapcsolati hálójukat építgetik Bécsben, és még nincs tapasztalatuk e téren. Ezeket a kommunikációs tevékenységeket a kulturális programok szervezésétől elkülönülten, egy külön brand alatt végzem: a BridgeForYou híd az emberek között - összekötöm a magyart a külföldivel, alkalmazottat a munkaadóval, kis vállalkozásokat nagy cégekkel, kreatív csapatokat új ügyfelekkel. 

A képen a következők lehetnek: 2 ember, álló emberek

 

Hogyan tovább? Milyen terveitek vannak?

A KultPult most áprilisban indította útjára csendes-ülős beszélgetősorozatát #BudapestiEstek néven, amelynek első vendége Veiszer Alinda volt. Terveink szerint a sorozat ősszel folytatódik közéleti-kulturális területen aktív vendégek meghívásával. A családias légkörű, többórás beszélgetésekből és estekből egy félórás szerkesztett videó-verziót teszünk elérhetővé a program után pár héttel mindenki számára, aki érdeklődik a téma és/vagy a meghívott vendég iránt. 

A képen a következők lehetnek: 1 személy, mosolyog, ülés, állás és belső tér

A BridgeForYou égisze alatt pedig folytatom tevékenységemet Employer Branding területen.

Igyekszem folyamatosan nyitni a világra: nyolc év külföldön élés után fő küldetésemnek tekintem, hogy elősegítsem a munkahelyi integrációt a jelöltek és új munkavállalók számára, valamint folyamatosan támogassam az erre nyitott cégeket a transzparens, vállalható és következetes kommunikáció kialakításában. Ugyanennyire fontos számomra, hogy erősíthessem a külföldön élőkben azt az érzést, hogy mindenhol otthon lehetnek a világban: a kultúra és az anyanyelv a helyi programoknak és az internetes megoldásoknak köszönhetően ma már tényleg csak egy karnyújtásnyira van.  

www.kultpult.eu

www.bridgeforyou.eu

www.facebook.com/kultpult

https://www.linkedin.com/company/bridgeforyou