•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nők, mindannyian
    • Fenomena – Nőiesen okos, okosan nőies
728 x 90

A Citromfacsaró több legyen, mint felismerés- interjú Lepes Mariannával

Mert nem az a kérdés, hogy ismerjük-e a siker titkát, hanem hogy tudjuk-e kezelni a garantáltan felmerülő nehézségeket. 

Két klassz nagylány (6 és 13 évesek) édesanyja vagyok. Ezenfelül coach, vezetőfejlesztő, tréner vagyok. És mindenes, ahogy az (elvált) anyukák többsége. Közel húsz évet töltöttem nagyvállalatoknál, főleg multiknál - emberekkel foglalkoztam, HR-esként dolgoztam szinte mindig. Éltem rövid ideig Londonban, ott tanultam meg angolul, illetve amíg lehetett, sokat utaztam. Ma már Budapesten élek és a nagyvállalati környezetet kkv-kra cseréltem. Vezetőknek és vállalkozóknak segítek megtalálni a fókuszpontokat az életükben: azt, amire érdemes összpontosítaniuk, illetve elengedni azokat, amik nem viszik őket előrébb. 

Citromfacsaró”. Érdekes cím ez egy könyvnek. Nem gasztronómiai könyvet írtál, hanem fejlődésről, elakadási pontokról. Miért pont ezt a címet választottad? 

A könyv címe: Citromfacsaró - 25 kérdés, amit sohasem késő feltenni magadnak. Sok történetet mesélek az ügyfeleimnek, szeretek szimbólumokat, metaforákat használni. Sokszor elmondom, hogy az élet tulajdonképpen mindenkihez hozzávágja a citromokat, azaz mindenkinek jut nehézség bőven. Kinek ez, kinek az. De ha az utcán találomra odamegyek 100 emberhez, a legtöbb ember úgy tesz, mintha nem is lenne citromja, vagy éppen haragszik másokra a citromja miatt, netán csak szomorúan nyalogatja azt. Egy sokkal kisebb csoport fejben megtervezi, hogy hogyan csinál majd a citromból limonádét, milyen címkét, kupakot és gyártósort fog csinálni - de valójában csak tervezget. A legkisebb csoport viszont azt kérdezi: Milyen limonádét kérsz? Málna ízűt vagy bodzásat? Sokszor bizony csak nem látjuk a lehetőséget, nem lépünk ki a korlátaink közül, nem gondolkodunk más megoldásokban, pedig a citromból a legtöbb esetben lehet limonádét csinálni. A könyv valójában egy eszköztár: egy citromfacsaró, ami segít abban, hogy elmozduljunk, hogy túllépjünk a nehézségeinken. Öt olyan nagy területet azonosítottam, ahol elakadhat a folyamat, amikor nehezen lesz a citromból limonádé. Ezeket járom körbe a könyvben. Fejezetenként pedig felteszek öt-öt dedikált kérdést, amit érdemes megválaszolni, ha változást szeretnénk elérni. 

Lassan az „ezer coachok hazája” leszünk. Sokan vagytok már a szakmában. Te miért választottad ezt az utat? 

Korábban is volt már kapcsolódásom a fejlesztéshez, hiszen HR-esként dolgoztam multiknál. Az IBM-nél lettem belső tréner, de a második gyermekem megszületése után már nem tudtam a sok utazást vállalni, ezért elváltak útjaink. Amíg gyesen voltam, elvégeztem a GROW integratív coach-képzőjét, mert azt láttam, hogy a személyre szabott fejlesztés a leghatékonyabb. Tulajdonképpen minden tréningünk úgy ért véget, hogy ez mind szép és jó, amit hallottam, de hogyan alkalmazzam ezt a tudást saját magamra, hogyan formáljam át az én helyzetemre? És mindeközben persze én is megéltem egy-két válságot: elváltam, költöztem, elveszítettem a szüleimet, kerestem a helyemet a világban - szóval nem a levegőbe beszélek, tudom, hogy van kiút, ha keressük azt. 

Mégis, hogy lehet kitűnni? Akarsz kitűnni egyáltalán? 

A coaching egy nagyon személyes kapcsolat - nem passzol mindenki mindenkihez. Az én célom az, hogy azok találjanak rám, akiknek én tudok leginkább segíteni. 

Tartalmilag mit nyújt a könyved? Miben különleges? 

Meglehetősen egyedi a könyv - sok tekintetben. Először is - bár coach vagyok - nem az ügyfeleim sikertörténeteit vetettem papírra. Sokkal inkább inspirációnak szánom. Valójában semmi újdonság nincs benne: mégis minden az. Rendszerbe foglaltam az akadályozó tényezőket, hogy könnyebb legyen megérteni és kezelni ezeket a helyzeteket. Másodszor: a könyvben nem csak az én gondolataim olvashatók: minden fejezetben számos történet, vicc vagy sikersztori olvasható, hiszen történeteken keresztül könnyebb megértenünk és dekódolnunk a világot. Mindenki mást visz el egy történetből, más érinti meg, mást jegyez meg belőlük. Nem véletlenül pörög most a „storytelling” mindenhol. Harmadszor: a tördelése is nagyon olvasóbarát. Jól elkülönül a tartalom a történetektől és a kérdésektől, de a legnagyobb különlegessége, hogy a 13 éves lányom készítette az illusztrációkat, amik csodásak lettek, éppen ilyeneket képzeltem el. Még szerencse, hogy házon belül megtaláltam a grafikusomat. J 

Nem érhető el leírás a fényképhez.

Már a boltokban van? Hol vásárolhatjuk meg? 

Magánkiadásban jelentettem meg, húsvét előtt jött ki a nyomdából, de már jó pár elkelt előrendeléssel. A honlapomon keresztül rendelhető: http://www.citromfacsaro.hu

Miért kezdted el írni ezt a könyvet? Miben segíthet az olvasóknak? 

A legtöbben sikerrecepteket kínálnak. Ami működik is, ha éppen azonos az élethelyzete valakinek. De legtöbbször persze ez az együttállás nem áll fenn - és én inkább akkor találkozom az ügyfelekkel, amikor elakadnak, amikor valamelyik sikerrecept nem, illetve nem úgy működik, ahogy kellene. Mert nem az a kérdés, hogy ismerjük-e a siker titkát, hanem hogy tudjuk-e kezelni a garantáltan felmerülő nehézségeket.

Ebben a könyvben rendszereztem mindazt, amiken amúgy is sokszor végigmegyünk az ügyfeleimmel: keretet adtam mindannak, amit már hallottak, olvastak, meséltem nekik vagy megtapasztaltak. Könnyebb úgy előrehaladni, hogy vannak kapaszkodók, irányvonalak, útjelzők. A történetek is segítenek kialakítani a közös nyelvet és a megértést.

A kérdések pedig adottak, coachként nagyon is hiszek a kérdések erejében. Éppen ezért a fejezetenként öt alapkérdésen túl további kérdések és feladatok találhatók a Citromfacsaróhoz tartozó munkafüzetben, hogy a Citromfacsaró több legyen, mint felismerés, és valóban segítsen az előrelépésben.

https://citromfacsaro.hu/