•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Küldetése a környezetvédelem tanítása- Cimbi és a ReCreativity

A célom egy olyan világban felnevelni a kisfiamat, ahol én magam is szívesen élek. Ahol lehetőség szerint mindenki felelősséget vállal a tetteiért, és nem csak beszélünk a változásról, hanem teszünk is érte. 

Sok mindennel foglalkozol, számtalan futó projekted van, melyeknek a fő témája a fenntarthatóság kérdése. Miért fontos neked ez a téma? 

A társadalmi vállalkozás - melyben társalapító vagyok - valóban sok mindennel foglalkozik. Mindezekben közös kapocs a fenntarthatóság témaköre. Számomra a fenntarthatóság nagyon összetett és sok jelentéstartalommal bír. Minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy a lehető legkevesebb hulladékot termeljek az otthonomban, illetve törekszem arra, hogy fenntartható életet éljek, tehát odafigyelek az erőforrásiamra és azok felhasználására. Igyekszem fenntarthatóvá tenni a mindennapokat, amibe beletartozik a vállalkozásom, az anyaságom és a családom. Így élhetőbb életet tudunk kialakítani.  

Mennyire érdekli az embereket a ReCreativity (http://recreativity.net/) programja? Az én környezetemben sajnos kevesen kezelik a hulladékokat megfelelően. 

A ReCreativity Társadalmi Vállalkozás főprofilja nem más, mint különböző képzések lebonyolítása a témában, tulajdonképpen nem formális tanulási módszertannal. Örömmel mondhatom, hogy egyre több a megkeresés cégek és intézmények részéről. Egyre érzékenyebbek az emberek a téma iránt. Egyre többen szívesen nyitnak ebbe az irányba és azt veszem észre, hogy gyakorlati, egyszerű megoldásokat keresnek, melyek átültethetők a mindennapjaikba. A műhelymunkáinkon ezeket igyekszünk átadni minél praktikusabb formában. Öt éve kezdtük a vállalkozást, azóta folyamatosan érzékelem a változást, ami zajlik az emberekben. Örömmel tölt el, hogy napról napra sokkal többen érzik saját felelősségüknek is, hogy tegyenek valamit a környezetükért.  

Mit is csináltok pontosan? 

A tevékenységünk szerteágazó, több tényezőből áll össze. Az első az imént említett képzések szervezése, workshopok megtartása, amiken a kreatív újrahasznosítás a fő témakör. A foglalkozásokon nem csak a tudatosságot erősítjük a résztvevőkben, hanem különféle készségeket is fejlesztünk, úgymint kommunikáció, motiváció, előadói készségek. A másik tevékenységünk a „Cimbi”, azaz újrahasznosított anyagokból készítünk táskákat és kiegészítőket. Ezeket egyéni programlehetőségként, illetve cégek csoportjai számára is elérhetővé tettük. Ezeken túl networking eseményket is szervezünk és blogot is írok. 

Nem érhető el leírás a fényképhez.

El lehet érni, hogy egy workshop keretén belül vagya foglalkozás ideje alatt az emberek megváltozzanak? Vagy már eleve érdekli őket a téma, és azért mennek el hozzátok? 

A képzések és workshopok - amiket tartunk - változó hosszúságúak. A képzési palettánkon elérhető a pár órás foglalkozástól egészen tíznapos tréningig sok minden. Lehetséges, hogy egy-egy rövid műhelymunka időintervalluma alatt is érik olyan impulzusoka résztvevőket, amik elindítanak bennük új gondolatokat, felismeréseket. Ezekenek a rövid workshopoknak pontosan ez a céljük, viszont inkább az a tapasztalatom, hogy azokban, akik jelenteznek valamilyen programra, már van egyfajta tudatosság. Így sokkal könnyebb nekem is dolgozni, és ilyenkor a résztvevők is többet tudnak meríteni a tartalomból. A hangsúly mindig azon van, hogy mindabból, amit nálunk megtanulnak, hogyan és mennyit tudnak átültetni a mindennapokba, hétköznapokba. Ha eleinte csak egy lépést is sikerül adaptálni, nagy esély van arra, hogy a későbbiekben más jó gyakorlatok is követik azt. 

Hogyan határoznád meg a célközönségeteket? 

A fő célcsoportunk a fiatalok. Elsődlegesek lennének a gyerekek is, de az iskolákba sajnos mindig nehezebb bejutni. Minél fiatalabb korban érünk el valakit, annál könnyebb változást előidézni, hiszen ebben az életkorban kevesebb a berögzött rossz szokás, cselekedet, attitűd. Természetesen vannak idősebb résztvevők, fiatal felnőttek, akik érzékenyek a témára és szívesen tanulnak akár egymástól is egy közösségben.  

Mindenkinek kell egy „Cimbi”! Ezeket ti készítitek vagy van rá lehetőség, hogy az érdeklődők készítsék el őket kreatívan? 

A „Cimbi” egy egészen öszetett brand. Amellett, hogy van egyéni eladásra tervezett és elkészített termékcsalád, cégek számára is elérhetővé tettük, hogy ők is részesei lehessenek az alkotói folyamatnak. Ennek módja elég változatos: van, hogy saját anyagból dolgoznak, illetve az is gyakran előfordul, hogy a cég dolgozói szabják le a termékeket és mi varrjuk meg őket. Nagyon fontosnak tartom, hogy ők is részt vegyenek az alkotói folyamatban, így egyfajta kötődés alakul ki a későbbi felhasználó és az anyag között. Így már sokkal személyesebb az egész történet. 

A képen a következők lehetnek: egy vagy több ember, ülő emberek és túra/szabadtéri

A blogodon (www.tinyecoambassador.com) számtalan hasznos bejegyzés gyűlt már össze. Hogy van mindenre időd? 

A blogomat én írom és szerkesztem. Vannak fent receptek, amiket évek óta tesztelek, illetve tippek, amiket szintén sok-sok próbálkozás után írtam le. A célom, hogy személyes és autentikus legyen, ami sok időt felemészt, de minden percét élvezem. Két nyelven írom, mert sokat mozgok nemzetközi közegben és angol környezetben. Eddig semmi hasznot nem hozott, de igazi szerelemprojekt, amin egyáltalán nem bánom, ha például éjszaka vagy hétvégén kell "dolgozni". Az eredeti cél az volt, hogy számon tartsam, hol tartok a fenntartható életmódban, de elég hamar rájöttem a visszajelzésekből, hogy másoknak is fontos a téma. Így még inkább úgy érzem, hogy van értelme ezzel foglalkozni és megosztani másokkal is a tapasztalatomat. 

A képen a következők lehetnek: egy vagy több ember, kerékpár és túra/szabadtéri

Mi a küldetésed? 

A célom egy olyan világban felnevelni a kisfiamat, ahol én magam is szívesen élek. Ahol lehetőség szerint mindenki felelősséget vállal a tetteiért, és nem csak beszélünk a változásról, hanem teszünk is érte. Szeretném, ha a fenntartható gondolkodás minél több emberhez eljutna, azzal az üzenettel, hogy minden változás kis lépésekkel kezdődik. Az első kör mindig saját magunk vagyunk, ez a változás első fázisa. Magunkkal kell kezdeni és kis lépésekben haladni egy élhetőbb, fenntarthatóbb világért!

Fotó: Paróczi Nikolett (naturalseniment fotó)