László Bea vagyok, divattervező és a Műhely kreatív stúdió vezetője, vállalkozó anyuka.
Anno még Budapesten találkoztunk, amikor influencerként, bloggerként egy fehérnemű márka népszerűsítése miatt kerestünk meg. Divattervező vagy, kreatív ember. Nem nehéz neked most Baján?
A budapesti nyüzsi után csendesnek és túl nyugodtnak éreztem a kisvárost, sokáig nem találtam a helyem. Tudtam azt, hogy családalapításra tökéletes ez a város, illetve azt is, hogy ruhatervezéssel akarok foglalkozni, így nyitottam egy kis műhelyt, ahol a saját kollekciókon kívül egyedi megrendeléseket is teljesítettem. Mindezt persze egyedül, mígnem egyre inkább kezdtem mókuskerékben érezni magam, ami nem tetszett. Hat évre volt szükség ahhoz, hogy azt mondhassam, tudom, miért sodort ide az élet. Többet akartam tenni, értéket alkotni, összefogni a hasonló értékrendű kreatívokat, együtt alkotni, fejlődni és fejleszteni, újat létrehozni.
Mikor váltottál?
2013-ban hagytam ott a főváros zaját, ekkor váltottam a slow életstílusra, és úgy néz ki, bejön (mosolyog – szerk.). 2017-ben megszületett a kislányom, Léna - és nem tudom, nem olvastam utána, hogy vajon az anyaság teszi-e -, azóta teljesen kinyílt a világ.
Érvényesülni egy főváros központú országban (oké, mondhatjuk, hogy manapság online él mindenki) nem nehezebb vidékről?
De igen! Viszont most dolgozunk ki egy projektet közösen néhány alkotótárssal, vállalkozóval és üzleti tanácsadóval, amivel megkíséreljük fejleszteni a vidéki kreatív szférát, felpezsdíteni az állóvizet, értéket teremteni és ezzel otthon marasztalni a pályakezdőket, fiatalokat. Mindeközben egy saját kreatív stúdió megnyitását is tervezzük, ahol alkothatunk és akár munkahelyeket teremthetünk.
Tevékenységed sokrétű, csodálatosak a ruháid. Mennyire változott márkád íve az anyasággal?
A Beango márka nőtípusa ugyanaz a vagány, hanyagul elegáns, városi, könnyű-avantgárd nő marad, mint ezelőtt. Ami az anyaság után fontosabbá vált, az a reakció a visszajelzésekre, valamint a fenntarthatóság.
Melyek azok a dolgok, rutintevékenységek, eszközök, melyek segítenek abban, hogy szervezett legyen egy-egy napod?
Most minden pici alkalmat kihasználok arra, hogy le tudjam írni a gondolataimat, és az ennek eredményeként létrejött nagy ötlethalmazból egy használható és részletes üzleti terv készüljön. Egyelőre néha kicsit káoszos, kicsit véletlenszerű, de legtöbbször kézben tartom a dolgot. Hamarosan Léna megkezdi a bölcsit, ami a továbbiakban azt jelenti, hogy más napirendünk is lesz, így több idő jut majd a misszióra.
Van olyan vicces történeted, amikor nagyon kellett figyelned a gyerek-munka egyensúlyra?
Minden napom ilyen. Ha túl sokat dolgozom, akkor bűntudatom van, amiért nem a kicsivel vagyok, ha egész nap rajtam lóg a gyerek, halmozódnak a megválaszolatlan e-mailek, a még papírra nem vetett üzleti terv fejezetek, tehát menekülnék a műhelybe. Vicces sztori hirtelen nem jut eszembe, inkább kedves. A napokban történt, hogy varrnom kellett, Lénát is vittem. Leültettem magam mellé a varrógéphez, míg én varrtam, ő bürrögött, és közben egy textildarabbal játszott. Hát így vagyunk mi.
Mit üzensz a kezdő vállalkozó anyukáknak?
Ami nekem nagyon sokat segített, az nem más, mint az önismeret (MBTI teszt), aminek segítségével sok mindenre választ és magyarázatot kaptam önmagammal kapcsolatban. Erre aztán nagyon szépen fel tudtam építeni egy olyan üzleti ötletet, amit teljes mértékben a saját igényeimre tudtam szabni.
+1 Aki csak teheti, vegyen részt egy vállalkozásindító tréningen, workshopon vagy vegye igénybe egy üzleti tanácsadó segítségét!
Megszólítasz valakit?
Kulik Anett lelkes vállalkozót szólítom meg, aki egyébként a Műhelyes lányok egyike, a ruhaműhely leendő stílustanácsadója: info@sassyclassy.me
A téma, amit kiemelnék, az a közösségépítés - a vidéki kreatív szféra fejlesztésének érdekében. Zárt Facebook csoportunkba (A Műhely kreatív klub, Vidéki kreatívvállalkozói közösség) várjuk szeretettel azokat a kreatív vállalkozókat, akik vidéken dolgoznak és ott próbálnak érvényesülni.
A klubról:
A MŰHELY kreatív klub a vidéki kreatív vállalkozók és vállalkozás iránt érdeklődők közössége. Ki számít kreatív vállalkozónak? Az alkotó, aki képes újat teremteni és erre a későbbiekben üzletet épít.
Missziónk a gyorsan fejlődő főváros példája által ösztönözve felpezsdíteni vidéken a kreatív szférát, értéket teremteni.
Hogy mindezt milyen eszközökkel?
• közösséggé kovácsolással, hiszen „ha egy ember álmodik, az csak egy álom, de ha több ember álmodik, az már a valóság kezdete” (Friedensreich Hundertwasser)
• egymás segítésével, hiszen aki ad, az annál is többet kap
• közös alkotás, közös gondolkodás, együttműködések, tapasztalatcsere által
• fejlődéssel és munkahelyteremtéssel
Ha lelkes vagy, motivál az alkotás ereje, ösztönöz a folyamatos tanulási és fejlődési vágy, akkor: „Tarts az álmodozókkal. A bátrakkal. A vidámakkal. A tervezőkkel. A csinálókkal. A sikeresekkel, akiknek fejük a fellegekben, két lábuk szilárdan a földön. Hadd gyújtsanak szikrát a lelkedben, amivel jobb hellyé varázsolod ezt a világot, mint ahogy kaptad!” (Wilfred Peterson)