•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Tested jövőd útlevele?

Nem sok olyan nő van a világon, aki ha belenéz a tükörbe, tökéletesnek látja magát. Az emberek mindig törődtek külső kinézetükkel, akár negatív, akár pozitív értelemben véve.

Ezzel fejezzük ki önmagunk egy részét, érzelmi állapotunkat, társadalmi hovatartozásunkat, státuszunkat, ízlésvilágunkat. Azonban nem mindegy, hogy a perfekcionizmus milyen mértékben uralja életünket. Ma sokkal erőteljesebb hatása van ránk a médiának, és sokkal több eszköz áll rendelkezésünkre – legyen egészséges vagy egészségtelen –, hogy az általa sugalmazott, megjelenített ideált elérjük.

A médiában hamis szépségek jelennek meg; Photoshop, különféle retusálási technikák tüntetik el a címlapokon megjelenő sztárok esetleges bőrhibáit, pattanásait, nadrágból kibuggyanó hurkáit. Ezek a „szépségek” kinézetüket tekintve példaképpé válnak főleg a fiatalabb korosztály számára. Sikert, szépséget, boldogságot sugároznak, irreális célok elérésébe üldözik a nőket. Mi az, ami befolyásolja nők milliárdjait az úgynevezett „fejlett” civilizációkban? Vajon az úgynevezett női magazinoknak van bármilyen hatása arra, hogy a mai nők mit tesznek szépségükért?  

A felmérések és kutatások szerint igen, de honnan jött ez az újfajta hatalom, amely képes arra, hogy egészséges nők test- és énképét megváltoztassa, jó esetben a kellemesség, rossz esetben a torzítás felé? A mai média szavak nélkül sugallja a nőktől elvárt magatartást; hogyan legyenek kívánatosak, gyönyörűek, vékonyak, sikeresek, családanyák, mit vegyenek fel és mennyiért; a férfiak pedig hogyan legyenek még ápoltabbak, kidolgozottabbak, mit és hogyan viseljenek. Az elvárásoknak megfelelő lehetőségek sokrétűek: pl. drága plasztikai műtétek, fogyasztószerek, diéták, megfizethetetlen kozmetikumok. A sztárkultusz a média egyik legnagyobb bombája a mai fogyasztókra. A hírességek tökéletesen néznek ki, gazdagok, szexisek, hibátlan alakúak. A fiatalok többsége nincs tisztában azzal, hogy a sztárok sem születnek tökéletesnek. Nem tudják, hogy erősen retusált képeket látnak róluk az újságokban, s hogy plasztikai műtétek sorát hajtották már végre rajtuk, hogy személyi edzőjük van, és sanyargató étrenddel tartják magukat formában.
A férfi modellek újfajta trendet hirdetnek: a metroszexualitást. Külön kozmetikumokat, sminkeket, krémeket, szájfényt gyártanak számukra, és már-már nőies ápoltságot követelnek meg tőlük, sőt a legtöbb modellen már feminim vonások is megfigyelhetők. A kívánt hatás elérése érdekében a modell teljes átalakításon megy keresztül: megváltoztatják az arcvonásait, arányosabbá teszik a testét, retusálják a képet.

Kutatások szerint azoknál az embereknél, akiknek gondjuk van az étkezéssel és a testi adottságaikkal – anorexiások és negatív testképű emberek –, a magazinok lehetnek a fő kiváltó okai a negatív gondolkodásnak. A magazinok mitikus jelentéseket küldenek, melyeket aztán az olvasó dekódol és elemez a maga tudása, intelligenciája, kedve, kulturális értékei szerint. Van, aki csak átfut egy-egy ilyen női magazint, másoknak viszont valóságos ünnep egy lap elolvasása, egész szertartást kerítenek köré. Ilyenkor nyugalmat akarnak, szinte falják a megjelenő híreket, pletykákat, melyeket értelmezni tudnak. A különböző szemléletű olvasók teljesen eltérően értelmezhetnek egy-egy cikket, ezeknek a száma végtelen lehet. Nőiesség és élvezet – ezek lehetnek a fő mottói egy női magazinnak, melynek lapjain keresztül betekintést nyerhetnek mások életébe, a megszokottól eltérő világba, de akár azt is megtanulhatják, mitől nő egy nő, ha éppen azt akarják kiolvasni a sorok közül. Egy központi társadalmat hoznak létre azon nők számára, akik nőiességüket, a nőiesség kultúráját egy közös platformon kívánják megosztani.  Láthatatlan ismerősöket szerezhetünk, tanácsokat kapunk, kikapcsolódhatunk, az író és olvasó egy nyelvet beszélnek, mely tovább erősíti a közösség érzetét.

A hagyományos női-férfi szereptulajdonságok mára már felülíródtak, és új vonások jelentek meg. Ismerjük a jellemzően női dilemmát, a karrier versus család kérdését, de látjuk azt is, hogy a férfi a családfenntartói pozícióból már kiszorult. A test és szexualitás egyre szabadabb megjelenési formái a reklámokban arra sarkallnak mindenkit, hogy észrevegye az üzenetet: aki izmos, karcsú, vékony és szexualitásában felszabadult, az a mai kor figurája, aki kövérkés, átlagosan öltözött, az depressziót sugall, és vélhetőleg sikertelen. A reklámok, a populáris sajtó, a televízió és a filmek a test stilizált képeinek tömegét nyújtják, gyakorlatilag a tökéletest ábrázolják, ezzel is hangsúlyozva a megjelenés és a „kinézet” fontosságát. Az aszketikus testi munka jutalma már nem a kirobbanó egészség, hanem egyfajta feljavított megjelenés, egy „eladhatóbb” én. Médiakutatók szerint az igazán népszerű hősök ma már nem a feltalálók, akik véghezvittek valamit. Helyettük példaképeink lettek a filmsztárok, popénekesek, és a TV előtt ülve látható „szép” emberek, akik inkább az élvezet filozófiáját hirdetik, mintsem a fegyelemét és a nehéz erőfeszítésekét.