Újabb zseniális alkotással rukkolt elő a klasszikus animációt kedvelő közönségnek
Sam Fell, akinek munkásságát az Elvitte a víz (2006.), vagy a Cincin lovag (2008.) kapcsán
már ismerhetünk. Bár, ez utóbbi munkája műfajilag inkább Coreline és a titkos ajtó (2009.),
illetve a Halott mennyasszony című animációkra kacsingat.
Technikáját tekintve ez is stoptrükk, vagy stop-motion animációval készült, ami vizuálisan a klasszikus animáció
hangulatát hozza vissza. A stoptrükk lényege, hogy az elkészített makettel és bábokkal
a jeleneteket képkockánként rögzítik. Ezek a fázisképek adják azt a 24 képkockát egy
másodperc alatt, amelyet a néző már folyamatos mozgásnak érzékel. Rengeteg alkotó,
animátor összehangolt munkája szükséges egy ilyen film létrehozásához. (A ParaNorman
két éven át készült 320 művész részvételével). A közvetlen kapcsolat a művész és a bábuk
között megőrzi az animáció lényegét, a lelket, így érzéseik hihetővé válnak. A 3D animációk
soha nem tudják azt a látványvilágot nyújtani, amit egy bábokkal mozgatott alkotás. A
ParaNorman a Laika harmadik alkotása, amely a két műfajt, - stoptrükk és a 3D- egyesíti.
A ParaNorman egy animációs thriller paródia, ahol a főszereplő látja a holtak
szellemeit és beszélget velük. Ettől Norman Babcock más, mint a többiek, és ahogy ez lenni
szokott, az átlag kis polgár elutasítja, kiközösíti és csúfolja. Mindezt abból az egyszerű okból
kifolyólag, mert fél. Így Norman magányos, mert nem csak a kisváros, Vidámvölgy lakói,
de családja is idegenkedve és szégyenkezve tekint rá. Az egyetlen rokona, akire számíthat,
halott nagymamája. Éles kritikát ad a családról és lekiabál a mozivászonról: vajon ki a
normális ember? Sugárzik a műből, hogy azért, mert nem értünk valamit, még el lehet fogadni
és meg lehet ismerni, ha az előítéletinket eldobjuk. Hiszen Norman olyan dolgokat lát és
érez, amelyektől mi rettegünk, de ahelyett, hogy tisztelnénk ezért, bolondnak, dilinyósnak
csúfoljuk, hogy ne kelljen szembesülnünk azzal, mennyire félünk már a gondolatától is
azoknak a szellemeknek, amelyekkel Norman a mindennapjait osztja meg. Rendkívül
érzelmes, mégis abszurd történet főszereplője kiáll ezekért az emberekért és megmenti az átok
sújtotta várost.
A filmről elmondható, hogy a fekete humor legmélyebb bugyraiból szedte elő a
poénjait. A látványvilága már önmagában is megéri a moziban töltött 92 percet, hát még ha
tisztába kerülünk néhány technikai kuriózummal. Tudni kell róla, hogy az első stopptrükk
animáció, amelyben 3D-s színes nyomtatókat használtak, hogy cserélhető arcokat készítsenek.
Egyedül a főszereplő számára nagyjából 8800 ábrázat készült, amely figyelembe véve,
hogy a szemöldöke és a szája külön mozgatható közel másfél millió arckifejezésre volt
képes! Számoljuk hozzá azt az információt, hogy egy-egy arc cseréje 5-6 órát vett igénybe,
a mintegy 45 tagot számláló stábnak. Norman haja 275 tüskéből állt, amelyre kecskeszőrből
építették fel különleges frizuráját. A történetben szereplő fontosabb járműveknek működő
lámpája, ajtaja, lengéscsillapítója és kormánya is volt. Azt a jelenetét a filmnek, amelyben
nagybátyjával találkozik a mellékhelységben, egy éven keresztül vették fel!
forrás: www.mikegiepert.com
- Klemen Ágnes -