• Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Autó nélkül utazni a babával

Nagyon macerás! – vágja rá a legtöbb autós, hiszen mennyivel egyszerűbb bedobni a cuccokat a csomagtartóba, becsatolni a gyereket az autóülésbe és már indulni is. Persze sokkal kényelmesebb, ha nem kell menetrendhez alkalmazkodni, de azok sem ülhetnek folyton otthon, akiknek nincs autójuk.

Mi történetesen ilyen család vagyunk. Míg kicsi volt a babánk az autós nagypapa hordott minket, ha látogatóba indultunk hozzájuk vidékre. Kezdő szülőként én tartottam a buszon, vonaton elkapható baciktól, a tömegtől, a nyilvános szoptatástól. Legszívesebben a fél házat becsomagoltam volna, nehogy valamiben hiányt szenvedjen a babám távol az otthonától. Kényelmesebb volt tehát az autózás. De annak ellenére, hogy tudom, szívből jött a segítség, örökké nem élhettünk vele.  Egyelőre nem tervezünk autóvásárlást, így nagy eséllyel később is tömegközlekedni fog, ha utazik a család.  Jobb lesz tehát, ha korán hozzászokik, gondoltuk.

Elsőként busszal vágtunk neki az egyik pár nagyszülőhöz. Hiába laknak csak háromnegyed órányira, mégis elég ritkán indítják ezt a járatot, várható volt a tömegnyomor. Szerencsére még be tudtuk tuszkolni a babakocsit a busz alsó csomagtartójába, pedig akkor még a mózeskosaras verzióval róttuk az utakat. Apának már nem jutott ülőhely, nekünk is úgy adták át, és a baba végig az ölemben trónolt. Szerencsére nem egy izgága típus, simán elvoltunk egy könyvvel és néhány játékkal, de el tudom képzelni, hogy a miénknél sajtkukacabb baba nehezen viselné a megpróbáltatásokat. Hosszú útra nem mennék busszal, az biztos.

Vonattal akkor mentünk, amikor már esernyőkocsira váltottunk, és ez minőségi javulást hozott a közlekedésben. Azt ugyanis kis súlya miatt könnyebb megemelni babástól, és ha belefér minden cucc egy hátizsákba, már lehet is indulni. Mi több napra pakoltunk, így Apa húzott még maga után egy gurulós utazótáskát is. Ezt és az összecsukott kocsit felraktuk a fejünk fölé, és nagyon kényelmesen utaztunk a félig üres kabinban. Érdemes első osztályra jegyet váltani, mert ott lényegesen több férőhely marad, míg a másodosztály általában zsúfolásig telt. Ne sajnáljuk a pénzt a magasabb kategóriára, mert a MÁV 33% kedvezményt ad a jegyárakból, ha kiskorúval utazunk. A kényelemért mindenképpen megéri. Az én gyerekem, aki utál autósülésbe szíjazva lenni, most élvezte, hogy pihenhet a karomban, még el is szunyókált útközben. Nyűgös gyerekkel is jobb vonatozni, mint buszozni, mert le-föl sétálgathatsz vele a folyosón. Már ha nem ácsorognak dohányzók odakint.

A BKV-ról még nem esett szó. Amíg jár a TGYÁS, GYED, GYES vagy a GYET addig vehetünk a teljes árúnál sokkal olcsóbb kismamabérletet. Ez önmagában még nem oldja meg, hogy babakocsival kész rémálom lejutni az aluljárókba, lavírozni a mozgólépcsőkön és feltuszkolni a babakocsit a magas és tömött járművekre. Persze megpróbálhatunk alacsonypadlós buszokkal elérni a célunkhoz (az aláhúzott időpontok jelölik őket a menetrendben), de enélkül is épp elég időigényes a budapesti közlekedés. Nagyok a távolságok, van, hogy egy órát is rá kell számolni a tervezett programra a közlekedés miatt, az pedig egy babának nagyon sok idő. Hacsak nem vagyunk olyan szerencsések, hogy csemeténk bárhol, bármikor tud aludni, vagy enni, akkor jobban tesszük, ha olykor taxiba szállunk. Igaz, hogy nem olcsó, de fenntartani egy autót talán az?

Tippek, ha nincs autótok:

• Vegyél egy hordozókendőt és videómegosztó oldalakról tanuld meg a kötést. Pár alkalom után profi leszel, és imádni fogod, hogy van két szabad kezed!
  • Az útközben szükséges dolgokat pakold külön a többitől. Legyen a kezed ügyében cumisüveg, nyálkendő, vagy a kedvenc játék.
  • Ha már eszik a baba mindig legyen nálad egy üveg bébiétel és kiskanál. Az előkét se felejtsd el! Drogériában, bababoltban kapható termosztáskában nem hűl ki sem a bébiétel, sem a cumisüveg.
  • Szerezz be egy hátizsákot! Sokkal kényelmesebb, mint az oldaltáska, akár babakocsival, akár hordozóval közlekedsz.
  • Ordítani tudnál, hogy az orrotok elől ment el a busz, de hidd el, a babának az a lényeg, hogy Te ott vagy vele. Ha ideges vagy, ő is az lesz. Vedd lazán, mindig van következő busz.