•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Az elveszett paradicsom nyomában – Gauguin élete és művészete a mozivásznon

1891-ben Paul Gauguin elhagyja Marseille-t, és a Csendes-óceán felé indul, hogy megtalálja a földi paradicsomot. Vajon valóban megtalálta-e? Létezett-e az a tiszta, érintetlen világ, amelyet festményein látunk?

A művészet templomai sorozat 2020. január 23-tól mozikba kerülő új epizódja a művészet örök lázadója utazását követi nyomon az élet és művészet esszenciájának nyomában, Párizs, Bretagne és Edinburgh városán át Tahitiig és a Markézi-szigeteki – a hosszú utat, ami végül az egyik legnagyobb modern művésszé tette őt. 

A másfél órás filmben a művész által hőn szeretett helyi lakosok segítségével felfedezhetjük azokat a mára legendássá vált területeket és útvonalakat, amelyek Gauguin világhírűvé vált festményeit inspirálták. Meglátogathatjuk azokat a helyeket, ahol a bambuszból és levelekből saját maga által ácsolt házakban olyan fényeket és színeket fedezett fel, melyek örökre megváltoztatták a művészetét, és megismerhetjük az őslakosok gátlásoktól mentes érzékiségét is, ami oly nagy hatással volt a festőre, hogy feladta érte korábbi életét.

A rendező, Claudio Poli szerint Gauguinnek le kellett győznie kezdeti csalódását, amikor a nyugati világ hatásait és sebeit magán viselő Tahitivel találkozott, és tovább kellett keresgélnie a szigetvilág távolabbi sarkaiban, ahol még megtalálhatta és az utolsó pillanatban – színeivel, lakóival, buja tájaival – megörökítette az „elveszett paradicsom nyomait”. Mindehhez szükség volt egyedülálló művészi látásmódjára, amely felül tudott emelkedni a kiábrándító valóságon. Ahogy Gauguin fogalmazott: „Le kellett hunynom a szemem, hogy elkezdjek látni”.

A film arra is rávilágít, hogy Gauguin egyetlen műve sem maradt Tahitin, nagy részüket maga a művész juttatta vissza Európába, utolsó hátrahagyott képeit pedig a helyi püspök semmisítette meg, obszcénnek minősítve azokat. Európában és a nagyvilágban azonban hamarosan óriási kultusza lett műveinek. Nemcsak a posztimpresszionista festészetre voltak nagy hatással, de az irodalomra is: Gauguin lett a szimbolisták, elsősorban Mallarmé kedvenc festője.

A Gauguin Tahitin – Az elveszett Paradicsom címmel mozikba kerülő alkotás a festő életének európai állomásai és Francia-Polinézia szigetvilága mellett az Egyesült Államok legnevesebb múzeumaiba is ellátogat, ahol Gauguin mesterműveinek többségét őrzik: a New York-i Metropolitan Museum of Art, a chicago-i Art Institute of Chicago, a washingtoni National Gallery of Art és a bostoni Museum of Fine Arts Gauguin-gyűjteményei is megelevenednek a vásznon a sorozatra jellemző részletgazdag közeli felvételeken.

A film január 23-tól érkezik a mozikba, Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetítik, emellett országszerte számos további helyszínen, többek között Szegeden, Pécsett, Miskolcon, Szombathelyen ia műsoron lesz, magyar felirattal, a Pannonia Entertainment forgalmazásában.

A művészet templomai: Gauguin Tahitin – Az elveszett paradicsom

színes, feliratos olasz ismeretterjesztő film, 90 perc, 2019 (12)

Rendező: Claudio Poli
Forgatókönyv: Marco Goldin,  Matteo Moneta
Főszereplő: Adriano Giannini (narrátor), Caroline Boyle-Turner, Paul Yeou Chichong
Zene: Remo Anzovino
Operatőr: Lorenzo Giromini, Alessio Viola
Vágó: Claudio Poli

Előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=r3vFvTi--pg