Követés, főnév. Egy, “vkinek, vminek a nyomában menés, haladás”. Kettő, “vkinek, vminek példájára való cselekvés, viselkedés, vkinek, vminek mintaképül való tekintése és utánzása, vmely elvnek, véleménynek elfogadása és a hozzá való igazodás”.
A Google-t hivatalosan 1998-ban alapította Sergey Brin és Larry Page. Az egy évvel korábban, 1997-ben fejlesztett Google Search ma már a világ legelterjedtebb internetes keresőmotorja, ami 2018. októberében 92,7%-os piaci részesedést jelentett - a wikipedia.org szerint.
Hol és mikor történik a követés?
Amikor valaki egy internetes oldalra látogat gyakorlatilag ki van téve a követés lehetőségének. Független attól, hogy milyen forrásból érkezünk (például fizetett - hirdetésre kattintottunk, organikus - keresőoldalról nyitottuk meg, direkt - mi magunk írtuk be az URL sávba a honlap címét, vagy referált - egy másik oldal irányított át minket), ha a meglátogatott honlap fel van “címkézve” akkor bizony követhetőek lehetünk. Ez persze sok mindentől függ például, hogy melyik böngészőt használjuk.
Felcímkézve
A címke nem más mint egy (például) a Google Analytics program által biztosított kódrészlet amit alap HTML tudással bárki beilleszthet egy honlap forráskódjába, de vannak már olyan honlapkészítő programok (wordpress.com, wix.com, weebly.com) amikben semmilyen programozói tudás nem szükséges, hogy létrehozzunk és felcímkézzünk honlapokat amik tartalmukkal követhetik korábbi látogatóikat.
Így néz ki egy Analytics címke:
A Google Analytics címkével -miután a forráskódba került -a követett felhasználókból közönségeket hozhatnak létre.
Ez a címke egy ún. Demófiókból származik amit a Google Analytics súgójából bárki elérhet és kipróbálhat ezen a linken.
Ha esetleg valaki a cikk olvasása közben megnyitotta volna az Analytics Demófiókját, abban a pillanatban akár 42, a fentebbihez hasonló címkét aktiváltathatott magán.
Google Tag Assistant
A Tag Assistant egy ingyenesen letölthető bővítmény a Google Chrome böngészőhöz. Ez az eszköz egy hibaelhárító asszisztens, amiben bárki tudja ellenőrizni, hogy az adott honlapot, amit éppen látogat, követik-e. A másik biztos módja az ellenőrzésnek, hogy elfogadjuk a sütiket kínáló felugró ún. pop up ablakot.
A zöld a helyesen implementált, a kék a javításra szoruló, a piros a működésképtelenül elhelyezett címkét jelöli.
Közönségek
A közönséget a honlapok üzemeltetői gyűjthetik. Ezekből a közönségekből később remarketinglistákat hozhatnak létre a Google Ads eszköz számára.
Tegyük fel, hogy valaki meglátogatott egy webáruházat. Függetlenül attól, hogy vásárolt-e vagy nem ugyanúgy felkerülhet egy ilyen közönséglistára. Hogy melyikre az attól függ, hogy a webáruház tulajdonosa melyik aloldalakról gyűjti a látogatókat. Ehhez nem kell mást tenni, mint minden egyes aloldalra elhelyezni ugyanazt a címkét és később csak megadni a rendszernek, hogy plédául az example.com/kosarelhagyok.hu aloldalt meglátogatottakat vegye fel a listára.
Többek között az alábbi Google irányelvek vonatkoznak azokra a Google Ads hirdetőkre akik közönségeket gyűjtenek.
- Nem futtathat személyazonosításra alkalmas adatokat gyűjtő hirdetéseket, kivéve, ha a Google által biztosított, erre a célra tervezett hirdetésformátumot használ.
Példák: E-mail-címek, telefonszámok vagy hitelkártya-számok gyűjtése a hirdetésen belül.
- Nem használhatja fel vagy társíthatja a személyazonosításra alkalmas adatokat remarketinglistákhoz, cookie-khoz, adatcsatornákhoz vagy más anonim azonosítókhoz.
- Nem küldhet a Google vállalatnak pontos helyinformációkat, mielőtt megszerezte volna a felhasználó beleegyezését.
Google Ads célzások
A Google Ads hirdetőinek számos lehetősége és módja van arra, hogy megtalálják a keresett célközönségüket. Ezt különböző algoritmusok, ún. kampányok segítik. Minden kampány sajátos, többek között a piaci trendeknek megfelelő ütemben változó célzási tulajdonságokkal rendelkezik.
Ezek közül néhány:
Életkor,
nem,
háztartás bevétele,
életesemények (költözés, diploma megszerzése, házasságkötés),
előre meghatározott honlapot látogatók,
Google keresőbe korábban beírt kulcsszavak,
remarketing, vagyis összegyűjtött közönséglista.
Múltbeli adatok alapján abba is bepillantást nyerhetünk, hogy melyik szegmens érdeklődik leginkább a kínálat iránt.
Az esetek többségében mégsem követésről van szó hanem, hogy egy termék, szolgáltatás vagy esetleg egy eszme szándékosan keresztezte valaki útját az “ötödik dimenzióban”, vagyis az interneten, amihez korábban semmi köze nem volt csak beleesik egy célzási kategóriába. Az esetek fennmaradó részében azonban követésről van szó.
Források:
Wikipédia