•  
    • Fenomena – A Világ, ahogy mi látjuk.
    • Fenomena – Mert Te is egy jelenség vagy.
    • Fenomena – Egyedi, mint mi, nõk, mindannyian
    • Fenomena – Nõiesen okos, okosan nõies
728 x 90

Neonradír – a szürreális képeskönyv

Betonsirályok, nagyvárosi barlangrajzok, gyíkkutya és légybálna – nos, ezek mind megtalálhatók abban a nem mindennapi albumban, mely a Bookline jóvoltából 2012 végén látott napvilágot, és jelent meg a könyvesboltok polcain. A képeskönyvben összegyűjtött alkotások a jól ismert Quimby zenekar énekes-gitárosának ceruzájából, tollából és ecsetéből, de elsősorban kobakjából pattantak ki.

Kiss Tibor neve a legtöbbeknek valószínűleg az előadóművészi pályájáról ismerős, és  a lelkes Quimby-rajongókon és -hallgatókon kívül bizonyára kevesen ismerik sokoldalú és színes egyéniségének egyéb ágazatait, azok gyümölcseit. Az énekes-gitáros egyben dalszövegíró, költő és diplomás képzőművész is.

A 2007-ben kiadott Ventilátor Blues kötet válogatott költeményeinek, verseinek adott helyet, most azonban, a Neonradír által, teljesen más oldalról kaphatunk betekintést az énekes egyedi és különleges világába. A könyv erősen hordoz magában életrajzi elemeket, bár nem beszélhetünk általános naplószerű kiadványról, itt jellemzően nem a betűk, hanem a képek mesélnek. Habár írásképeket is felfedezhetünk lapozgatás közben, a hangsúly a vizualitáson marad: minden oldalon Kiss Tibor egy vagy több képzőművészeti alkotását fürkészhetjük.

 

Igazi ínyencség ez a „rajzolmány-gyűjtemény” mindazok számára, akiket valaha is foglalkoztatott a Quimby zenei pályafutásán túl a frontember egyéni munkássága is, hiszen itt a legjelentősebb, számára is legfontosabb és legmeghatározóbb festményei, grafikái vannak egy csokorba rendezve, életszakaszokhoz igazodva. Talán ezért is a felosztás: Honnan? Mivé? Hová? A könyv első szelvénye 1989-1999, a középső blokk 2000-2003 és a záró egység 2004-2012 között készült képeket tartalmazza, ezzel beépítve egy eligazodást elősegítő ívet az első pillantásra kuszának tűnő absztrakt műalkotások labirintusában.

Az elvont és inkább nyomasztónak, mintsem felszabadítónak mondható tartalom és az élmény, melyet nézegetőjének ad, kétségtelenül egyedülálló, mindenképpen „rétegolvasmánynak” mondható, ám ez a kijelentés ne álljon útjába egyetlen friss érdeklődőnek sem. A karácsony előtti megjelenést követően hamar fogyott a polcokról, a központi könyvesboltokban szinte elérhetetlen volt már december 20-a után, ami az imént tett kifejezésemet mégiscsak megcáfolni igyekszik, hiszen a mutatókból kiderül: tömegeket mozgat meg Kiss Tibor művészete.